SKF پخش

تماس و مشاوره

انواع بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه همانطور که می دانید امروزه در صنعت بلبرینگ ها نقش بسیار موثری دارند و بازار بسیار گسترده‌ای را دارند، از جمله مهم ترین نوع بلبرینگ ها، بلبرینگ های یک طرفه هستند که در بسیاری از دستگاه ها و موتور هایی که نیاز به چرخش در جهت مشخص دارند وجود دارند.

از جمله انواع بلبرینگ یک طرفه می توانیم به بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم، بلبرینگ تماس زاویه ای و بلبرینگ کف گرد اشاره کنیم، اما بلبرینگ های شیار عمیق پرکاربردترین نوع بلبرینگ مورد استفاده در صنعت هستند و در این نوع بلبرینگ ها در هر رینگی که داخل بلبرینگ قراردارد، یک شیار عمیق وجود دارد که با ساچمه های داخل بلبرینگ به صورت مستقیم در ارتباط هستند و نکته ای که در اینجا قابل توجه است این است که در بیشتر بلبرینگ های شیار عمیق قفسه های دو تکه استفاده می شود.

بلبرینگ کف گرد قادر به تحمل نیروی محوری زیاد است، اما این نوع بلبرینگ اصلا تحمل نیروهای شعاعی را ندارد، پس ما نباید در هیچ شرایطی بلبرینگ های کف گرد را تحت اثر نیروی شعاعی قرار بدهیم.

رولبرینگ skf

پیشنهاد میکنیم مقاله رولبرینگ SKF را نیز مشاهده نمایید ما در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد رولبرینگ داده ایم!

انواع بلبرینگ یک طرفه

بلبرینگ یک طرفه چیست ؟

انواع بلبرینگ یک طرفه بلبرینگ های یک طرفه، یاتاقان هایی هستند که در صنعت بسیار کاربرد دارند. نام این بلبرینگ ها را بلبرینگ های قفلی نیز می نامند. طرح داخلی این بلبرینگ ها بسیار شبیه به رولبرینگ است، اما در کاربرد بسیار با هم متفاوت هستند.

روی این بلبرینگ ها فلش هایی وجود دارد که راه چرخش این وسیله را به ما نشان می دهد و این نوع بلبرینگ ها فقط در یک جهت در حال چرخش هستند.

نمایندگی SKF

پیشنهاد میکنیم مقاله نمایندگی SKF را نیز مشاهده نمایید ما در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد نمایندگی داده ایم!

انواع بلبرینگ یک طرفه

معرفی انواع بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه همانطور که می‌دانید بلبرینگ‌ها قطعاتی هستند که در ماشین هایی که نیاز به اصطکاک دارند، استفاده می شوند و باعث می شوند که موتور ماشین، چرخش اشتباه نداشته باشد. یکی از مهمترین نوع بلبرینگ ها، بلبرینگ های یک طرفه هستند که معمولاً در بیشتر دستگاه ها از این نوع استفاده می‌کنند.

از مهمترین ویژگی هایی که انواع بلبرینگ یک طرفه دارند این است که فقط در یک جهت مشخص می‌چرخند و در لابلای پوسته های داخلی و خارجی دنده هایی قرار داده شده است که با یک فشار کوچک شروع به چرخیدن می کند. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کرد این است که حتماً باید به میزان بار قابل تحمل بلبرینگ ها توجه کنیم، چون اگر فشار بیش از حد به بلبرینگ ها وارد شود باعث می شود که در درون دستگاه بشکند و مشکلات بسیار زیادی را می تواند به وجود آورد.

معرفی انواع بلبرینگ یک طرفه

کاربرد بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه بلبرینگ های یک طرفه کاربردهای بسیار متفاوتی نسبت به بقیه بلبرینگ ها دارند. از مهم ترین کاربرد های انواع بلبرینگ یک طرفه این است که در ماشین هایی که به صورت یک طرفه می چرخند، استفاده می شوند. از دیگر کاربردهای مختلف بلبرینگ ها این است که در گیربکس ها مانند یک کلاچ ترمزگیر عمل می کنند و در جایی که نیاز باشد سرعت آن ها کاهش پیدا کند، این بلبرینگ نقش خود را ایفا می کند.

مهمترین کاربرد بلبرینگ ها این است که از لحاظ ایمنی تجهیزات بسیار نقش مهمی را دارند، یعنی بیشتر وسیله ها امنیتشان توسط بلبرینگ ها تامین می شود و همینطور از این یاتاقان ها و یا بلبرینگ های یک طرفه در دستگاه هایی که پیچیدگی بسیار زیادی دارند، نیز استفاده می شود.

مهم ترین کاربردی که برای بلبرینگ های یک طرفه وجود دارد، این است که این وسیله بیشتر برای انتقال گشتاور مورد استفاده قرار می گیرد  و مهم ترین وظیفه بلبرینگ های یک طرفه، این است که سرعت دستگاه ها را از آنها می گیرد و در درون خود ذخیره می کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله کریس SKF را نیز مشاهده نمایید ما در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد گیریس داده ایم!

ویژگی های بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه این نوع بلبرینگ ها برای انتقال حرکت چرخشی به یک سو به کار برده می شوند و این نوع بلبرینگ ها با نام بک استاپ شناخته می‌شوند و یا بلبرینگ های قفل شونده و کلاچ های یک طرفه نیز نام دارند. بلبرینگ های یک طرفه دارای سه مدل مختلف می باشند آنها توسط شماره های فنی از هم جدا می شوند.

مدل اول بلبرینگ های یک طرفه در بخش داخلی و بخش خارجی، خانه های مستطیل شکل دارد و این مدل با کدpp که در انتهای شماره فنی ثبت شده است، نشان داده می‌شود.

مدل دومی که از آن نام برده شد، به گونه‌ای است که قسمت درونی بلبرینگ دارای خار مستطیلی است اما قسمت بیرونی آن قرار ندارد. این مدل فقط با حروف p شناخته می‌شود اما در نهایت مدل سوم از این نوع بلبرینگ ها در قسمت داخل و خارجی جای خار مستطیلی است و با کد m از دیگر مدل ها متمایز می شود.

از دیگر ویژگی‌های بلبرینگ های یک طرفه این است که پیچ و مهره هایی که در درون آن استفاده شده اس،ت لایه پوشاننده دارند و کسانی که از این قطعه استفاده می‌کنند متوجه نخواهند شد که در این قطعه چه وسیله هایی استفاده شده است. به همین خاطر است که بسیاری از افراد به ما توصیه می کنند که در صورت مشاهده خرابی بلبرینگ های یک طرفه حتما از افراد متخصص استفاده کنیم، چون آنها دوره های آموزشی بسیار زیادی را دیده اند که چگونه به تعمیر این قطعه بپردازند.

در صورتی که ما مشاهده کنیم بلبرینگ یک طرفه ویژگی و خاصیت خود را از دست داده است، می توانیم به تراشکاری برویم و از آنها بخواهیم که دنده های بلبرینگ را تعویض کنند تا ما بتوانیم مانند سابق از این قطعه استفاده کنیم.

از دیگر ویژگی‌های بلبرینگی که برای مصرف کنندگان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که بلبرینگ حتماً دارای بارکد باشد، یعنی بر روی آنها بارکد های مختلف چاپ شده باشد. این بارکد ها نشان دهنده مدل های آنها است و همین طور به ما نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدی معتبری آنها را تولید کرده اند و ما می توانیم با دیدن بارکد ها با اطمینان بسیار زیادی از آنها استفاده کنیم.

ویژگی های بلبرینگ یک طرفه

نحوه عملکرد بلبرینگ یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه عملکرد انواع بلبرینگ یک طرفه به گونه ای است که فقط به یک جهت خاص می چرخد و این به خاطر دنده هایی است که به یک طرف در درون این بلبرینگ کار شده است که فقط به همان سمت می چرخد. این بلبرینگ ها توسط غلطک و ساچمه به پوسته های داخلی خود وصل می شوند و توسط نیرویی که به آنها وارد می شود، حرکت خواهند کرد.

اما چیزی که بر روی چرخش بلبرینگ ها تاثیر خواهد گذاشت، این است که آنها چگونه طراحی شده اند برای مثال ما یک نوع بلبرینگ داریم که طوری طراحی شده است و به صورت پاد ساعتگرد می چرخد و چرخش این نوع بلبرینگ این گونه است که غلتک ها در میان پوسته داخلی و خارجی قرار می‌گیرند و مانع چرخش این بلبرینگ می‌شوند که از پرکاربردترین نوع بلبرینگ ها محسوب می شود.

نحوه عملکرد بلبرینگ یک طرفه

مشخصات فنی بلبرینگ های یک طرفه

انواع بلبرینگ یک طرفه بلبرینگ یک طرفه از پرمصرف‌ترین بلبرینگ ها در عرصه صنعت به شمار می‌رود که آنها بر روی شفت موتور نصب می شوند و از هرگونه چرخش معکوس شفت های درایو که به ماشین آلات آسیب می زند، جلوگیری می کنند. از جمله مشخصات فنی بلبرینگ های یک طرفه این است که یک طرف آن برای جلوگیری از خسارت های ناشی از برگشت نیرو به سیستم‌های دستگاه گرد می باشد.

از جمله دیگر مشخصات فنی بلبرینگ های یک طرفه این است که در داخل آن پوسته های داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند که به چرخش هرچه سریع تر این قطعه کمک می‌کنند و این پوسته ها هستند که جهت چرخش بلبرینگ را مشخص می کنند.

اما نکته‌ای که در مشخصات فنی بسیار اهمیت دارد، این است که افراد باید قبل از اینکه آن را تهیه کنند حتماً کاتالوگ مشخصات فنی بلبرینگ های یک طرفه را مطالعه کنند و با نحوه کاربرد این بلبرینگ ها آشنا شوند و بعد از اینکه متوجه شدند این نوع از بلبرینگ مورد استفاده آنها قرار خواهد گرفت، می‌توانند از این بلبرینگ ها به راحتی استفاده کنند، چون مشخصات فنی این یاتاقان ها به گونه ای است که روی هر دستگاهی جواب نمی دهد و استفاده اشتباه باعث می شود که خسارت های بسیار زیادی بر جای بماند.

مشخصات فنی بلبرینگ های یک طرفه

چرا بلبرینگ ها یک طرفه ساخته می شوند ؟

انواع بلبرینگ یک طرفه بلبرینگ ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که از مهمترین انواع آن، بلبرینگ های یک طرفه است. بلبرینگ یک طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، فقط به یک جهت می چرخند. بسیاری از دستگاه هایی که در حال چرخش هستند، فقط می‌خواهند به یک جهت چرخش داشته باشند وسیستم های ایمنی دستگاه ها این مسئولیت را برعهده نخواهد گرفت، به همین خاطر از بلبرینگ های یک طرفه استفاده می کنند. این بلبرینگ ها در درون خود شیارهایی دارند که باعث می شود فقط به همان جهتی که مشخص می‌شود چرخش داشته باشند و به جهت مخالف هرگز چرخشی صورت نخواهد گرفت.

از جمله کاربردهای انواع بلبرینگ یک طرفه این است که در بخش های مختلف ماشین که فقط به یک جهت می چرخند استفاده می‌شود و چون این قطعه با ضخامت زیادی تولید می شود، استقامت بسیار بالایی نیز دارد.

از این قطعه معمولاً در شرکت های تولیدی بسیار استفاده می شود، چون شرکت‌ها دستگاه هایی دارند که فقط باید در یک جهت حرکت کنند و سیستم های دیگر نمی‌توانند چرخش این دستگاه‌ها را کنترل کنند و همین طور در دستگاه‌هایی که سلامت و جان انسان ها در خطر است، حتما از این بلبرینگ های یک طرفه استفاده می شود.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *