SKF پخش

تماس و مشاوره

رولبرینگ استوانه ای اصل

رولبرینگ استوانه ای اصل

رولبرینگ استوانه ای اصل در میان دیگر رولبرینگ های صنعتی، به علت کاربرد بیشتر، از محبوبیت بالاتری هم برخوردار است و در ابعاد، طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شود. برای این مدل رولبرینگ، رولرها از مهم‌ترین و اصلی ترین اجزای آن می‌باشد و این بیرینگ را به این علت استوانه ای می‌نامند که عضو غلتنده آن به شکل استوانه‌ای است.

هندسه رولبرینگ ها یک توزیع تنش در محل تماس رولر ها و رینگ ها به وجود می‌آورد که موجب می‌شود حرکت غلتشی رولر ها بهینه گردد.

در ادامه جزئیات و مطالب بیشتری در ارتباط با رولبرینگ های استوانه ای بیان می‌گردد.

رولبرینگ استوانه ای اصل چیست

رولبرینگ استوانه ای چیست؟

رولبرینگ، انواع و مدل‌های مختلفی دارد و یکی از انواع آن‌ها، رولبرینگ استوانه‌ای می‌باشد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که رولبرینگ استوانه ای اصل چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

همان گونه که از اسم این محصول پیداست، این بیرینگ‌ها دارای رولر استوانه‌ای به عنوان جز غلتنده می‌باشد. آن‌ها خط ارتباطی میان مسیر غلتش حلقه داخلی و خارجی به وجود می‌آورند. در این گروه از رولبرینگ‌ها، غلتک‌های استوانه ای با مسیرهای غلتش در تماس خطی می‌باشند. علاوه بر این، ظرفیت بار شعاعی زیادی دارند و برای سرعت‌های بالا نیز مناسب هستند.

رولبرینگ استوانه‌ای از سه جزء اصلی و مهم تشکیل شده است که شامل رینگ خارجی، رینگ داخلی و رولر (عناصر غلتان) استوانه‌ای می‌باشد. رولرها در میان رینگ داخلی و خارجی قرار گرفته و به وسیله قفسه یا گیج از هم دیگر جدا می‌گردند و در مسیرهای غلتشی مخصوص خود حرکت می‌کنند.

در بررسی انواع و مدل‌های رولبرینگ استوانه‌ای باید در نظر داشته باشیم که امکان جدا شدن رینگ داخلی یا خارجی در انواع مختلف وجود دارد و به همین دلیل، نصب و مونتاژ رولبرینگ بر روی شافت بسیار راحت و آسان صورت می‌پذیرد. در انواع مختلف و متفاوت، رینگ‌ها فاقد لبه بوده و به آسانی جداسازی می‌گردند.

به طور معمول، در اغلب انواع‌ رولبرینگ استوانه‌ای، امکان تحمل بار محوری وجود ندارد یا در یک سمت قابلیت اعمال دارد و اکثراً برای تحمل بارهای شعاعی خالص و بسیار بالا آماده سازی گردیده‌اند.

پخش بلبرینگ SKF

اگرقصد خرید بلبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه

رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه

رولبرینگ استوانه ای اصل یک ردیفه، در طرح‌های مختلف و گوناگونی توليد می‌شود كه از لحاظ ترتيب و نوع لبه‌ها با يک‌ديگر فرق دارند. در واقع طراحی این رولبرینگ‌ها به شکلی است که یکی از حلقه‌های درونی یا بیرونی، از یک یا دو طرف لبه نداشته و بدین ترتیب رولبرینگ قابلیت تفکیک شدن دارد. این امر در مواردی مثل جا زدن و در آوردن رولبرینگ‌ها به خصوص در مواردی که انطباق باید به صورت تداخلی باشد، باعث تسهیل و راحت شدن کار می‌شود.

این نوع بیرینگ‌ها ضمن قابلیت و توانایی در تحمل بارهای سنگین، قادر به چرخش با سرعت‌های زیاد نیز می‌باشند. در یک مدل از آن‌ها که شماره آن با حرف NU آغاز می‌شود، حلقه پایینی بدون لبه و قابل تفکیک شدن است و در مدل دیگر که با حرف N

مشخص می‌شود، حلقه بالایی فاقد لبه است. در مواردی مانند انبساط طولی شافت در اثر حرارت، امکان جابجایی حلقه‌ها در امتداد محوری از به وجود آمدن تنش جلوگیری می‌کند.

در مدل دیگر که با NJ شروع می شود، حلقه داخلی در یک سمت دارای لبه است، بنابراین امکان تغییر مکان محوری از یک سمت وجود دارد.

در سری ای که با NUP آغاز می‌شوند، حلقه پایینی در یک سمت لبه یکپارچه و در سمت دیگر دارای لبه جدا شدنی است. این نوع طراحی موجب می‌شود که ابتدا بیرینگ قابل تفکیک را به آسانی نصب کرده و سپس با قرار دادن لبه شل در جلوی آن، رولبرینگ را از دو طرف در امتداد محوری تثبیت نمود.

رولبرینگ های استوانه ای یک ردیفه دارای لقی داخلی محوری و شعاعی می‌باشند. رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه به صورت استاندارد و با لقی شعاعی داخلی نرمال تولید می‌گردد، ولی بیشتر آن ها با لقی کمتر از C2 یا لقی بیشتر از C3 و یا حتی برخی از آن‌ها به صورت سفارشی با لقی کاهش یافته تولید می‌گردند.

رولبرینگ SKF

اگرقصد خرید رولبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

رولبرینگ استوانه ای کف گرد

رولبرینگ استوانه ای کف گرد

رولبرینگ استوانه ای اصل کف گرد به طور معمول از یک واشر شفت، قفسه همراه با غلتک‌های استوانه‌ای و یک واشر محفظه تشکیل گردیده است. به یاد داشته باشید که در مورد رولبرینگ‌های استوانه‌ای کف گرد، استفاده از اصطلاح رینگ داخلی و خارجی درست نیست.

به طور کلی نحوه قرار گرفتن اجزاء در رولبرینگ‌های استوانه ای کف گرد به شکلی است که این بیرینگ‌ها را برای تحمل بارهای محوری مناسب می‌نماید. این بیرینگ ها با اسم سری ۸۰۰۰۰ شناخته می‌شوند، به عنوان نمونه بیرینگ با کد فنی ۸۱۱۰۵ یک رولبرینگ استوانه‌ای کف گرد می‌باشد. این بیرینگ‌ها برای تحمل بار محوری طراحی گردیده‌اند و توانایی تحمل بار شعاعی را ندارند. هم‌چنین در مقابل ناترازی زاویه‌ای حساس هستند.

در مواردی که محل قرارگیری رولبرینگ مناسب باشد، می‌توان واشرهای محفظه و شفت را حذف کرد و از خود قفسه و غلتک‌ها استفاده نمود اما در این صورت، لازم است محل نشستن غلتک‌ها روی شفت و محفظه از صافی و سختی مناسبی برخوردار باشد.

رولبرینگ‌های استوانه ای کف گرد تک‌ردیفه، نیروی محوری را فقط در یک جهت تحمل می‌کنند. در صورتی که احتیاج به تحمل نیروی محوری در دو جهت باشد، می‌توان از رولبرینگ‌های استوانه‌ای کف گرد دو ردیفه استفاده کرد.

رولبرینگ SKF

 به دنبال خرید محصولات برند SKF هستید پس حتما این لینک را دنبال نمایید

رولبرینگ استوانه ای کف گرد

خرید رولبرینگ استوانه ای

قیمت رولبرینگ استوانه ای اصل با در نظر گرفتن برند، اندازه، نوع قفسه، اندازه و ابعاد بیرینگ تعیین می‌گردد. هم‌چنین دقت در طراحی، روان کاری مناسب و استفاده از روان کننده‌های با کیفیت مثل گریس‌های با قابلیت دمایی بالا و حفظ موقعیت مکانی نیز از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت رولبرینگ استوانه ای هستند.

جهت خرید رولبرینگ استوانه ای می توانید با مشاوران فنی مجرب و کاربلد تماس حاصل کنید تا شما را در خرید بهترین رولبرینگ استوانه ای که متناسب با نیاز شما باشد، یاری نمایند.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه

رولبرینگ استوانه ای اصل دو ردیفه دارای بارهای شعاعی بالایی است و در بیشتر مواقع، از آن‌ها در ماشین آلات دوک نخ ریسی استفاده می‌شود. فاصله میان اجزای غلتنده به وسیله نگهدارنده برنز تراش خورده حفظ می‌گردد و به منظور به کارگیری در برنامه‌های با سرعت بالا، بسیار تاثیرگذار است و باعث کاهش لرزش نیز می‌شود و این ویژگی را دارد که بار شعاعی و ضربه‌ای را در خود جای دهد و علاوه بر این، حلقه های داخلی و بیرونی این قطعه نیز قابل تفکیک می‌باشد.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه به طور معمول کاربرد آن در تجهیزات انتقال نیرو گیربکس‌های بزرگ و سنگین ماشین آلات صنعتی و هم‌چنین جرثقیل های بزرگ و عظیم و غیره است که احتیاج به دقت بالایی دارند و در این حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی این یاتاقان‌ها مشابه رولبرینگ‌های تک ردیفی هستند، با این تفاوت که دارای دو مجموعه از رینگ‌های داخلی و خارجی و هم‌چنین دو مجموعه غلتک و قفس می‌باشند.

این نوع از رولبرینگ به علت استحکام بیشتر، دقت بیشتر و افزایش ظرفیت حمل در ماشین‌های دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح های رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه بدون قفسه هم‌چون رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه بدون قفسه دارای بیشترین تعداد غلتک هستند و برای بارهای شعاعی بسیار مناسب می‌باشند، اما نمی توانند در سرعت های بالا مثل رولبرینگ استوانه ای قفسه دار کار کنند.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه طرح NNCL، سه لبه در رینگ داخلی، رینگ خارجی بدون لبه را دارا می باشد. اجزا و قطعات این بیرینگ به کمک یک رینگ نگه دارنده به هم پیوسته نگه داشته شده اند. این رولبرینگ برای موقعیت بیرینگ شناور مناسب است.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه طرح NNCF دارای سه لبه در رینگ درونی و یک لبه در رینگ بیرونی می باشد. با کمک رینگ نگه دارنده، اجزای بیرینگ به هم پیوسته نگه داشته می شوند. این طرح رولبرینگ، توانایی نگهداری شفت را در یک جهت ثابت دارد.

رینگ درونی رولبرینگ استوانه ای NNC دو ردیفه، هم‌چون طرح های NNCL و NNCF است و رینگ خارجی دو تکه می‌باشد. هر دو جزء رینگ خارجی شبیه هم‌دیگر هستند و هر یک دارای یک لبه هستند و می تواند شفت را در دو سمت محوری ثابت نگه دارد. نکته مهم این است که به علت دو تکه بودن رینگ خارجی، نباید تحت بار محوری قرار گیرد.

مشخصات و ویژگی های رولبرینگ استوانه ای

مشخصات و ویژگی های رولبرینگ استوانه ای

ویژگی های رولبرینگ استوانه ای اصل، دارای توضیحات و نکات مختلفی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. رولبرینگ‌های استوانه ای در مدل‌های مختلفی از سری ها، انواع و اندازه‌ها موجود می‌باشند. همان طور که گفته شد، رولبرینگ های استوانه ای(Cylindrical roller bearings) توانایی این را دارند که با تحمل بارهای شعاعی سنگین و دارا بودن سرعت‌های بالا، مسائل کاربردی را حل کنند.

ساچمه‌های استوانه ای درون رولبرینگ‌ها باعث سطح بیشتر با راه‌گاه‌های خارجی می‌شود. علاوه بر این، بار وارد شده به سطح را در سطح بیشتر توزیع می‌نماید. به همین علت است که ظرفیت بار شعاعی فراوانی دارند و برای سرعت‌های بالا بسیار مناسب و کاربردی هستند. لازم به ذکر است رولبرینگ های دو ردیفه می‌توانند تحمل نیروی بالاتری داشته باشند.

به طور کلی در این نوع از بیرینگ‌ها به جای ساچمه از عناصر غلتان استوانه ای (رولر) استفاده می‌شود و سطح تماس بیشتری نسبت به بیرینگ‌های شیار عمیق دارند. بنابراین در نبود بارهای محوری و مواردی که بار شعاعی بالا باشد، رولبرینگ استوانه‌ای بهترین انتخاب است.

رولرها در این بیرینگ‌ها به شکل استوانه توپر هستند، پس دیگر نمی‌توان آن‌ها را بلبرینگ یا بال بیرینگ (بال به معنای توپ یا ساچمه) نامید. این بیرینگ ها در ابعاد مختلف و متفاوتی ساخته می‌شوند.

کنس‌های داخلی و بیرونی در قسمت‌های تماس با رولرها صاف است تا مسیری روان برای حرکت رولرها فراهم گردد. در رولبرینگ‌های استوانه‌ای، سطح تماس از نقطه به خط تبدیل می‌گردد که به جهت بالا بردن ظرفیت بارپذیری می‌توان از رولبرینگی با پهنای بیشتر استفاده نمود که البته این موضوع، خود موجب افزایش سطح تماس رولرها و بالا رفتن حرارت ناشی از اصطکاک و سر و صدا نیز می‌گردد.

موضوع دیگر، جنس رولبرینگ‌های استوانه‌ای است. در ساخت این رولبرینگ‌ها، رولبرینگ‌های غلتشی به جای ساچمه‌ها قرار گرفته‌اند و به طور معمول، در ساخت آن‌ها از قفسه‌های استیل فشرده یا برنجی استفاده می‌شود.

کاربرد رولبرینگ استوانه ای

کاربرد های رولبرینگ استوانه ای

کاربرد های رولبرینگ استوانه ای اصل شامل به کارگیری در صنایع گوناگون مثل صنایع کشاورزی، هوا و فضا، قطعات لوازم خانگی، صنایع پتروشیمی، صنایع گاز و… می‌باشد. به طور معمول، رولبرینگ استوانه‌ ای و کاربرد آن، برای سرعت‌های بالا در نظر گرفته می‌شود. پر رنگ‌ترین کاربرد رولبرینگ ها در صنایع و ماشین آلات و کارخانه‌های نورد و غلطک‌های پرسی می‌باشد.

هم‌چنین در در تجهیزات پزشکی نیز می‌توان از این رولبرینگ‌ها استفاده نمود. در قطعات به کار رفته در موشک و هواپیما، دوربین‌ها و شبکه‌های مدار بسته و رک‌های شبکه نیز از رولبرینگ‌های استوانه‌ ای بهره گرفته می‌شود. علاوه بر این در تجهیزات فولادی و تولید روغن، تجهیزات انتقال نیرو، گیربکس‌های بزرگ، کارخانه‌های سنگ زنی، صنایع دریایی، صنایع نفت، پتروشیمی، صنایع خاص، صنایع گاز، صنایع کشتی سازی و..‌‌. نیز نقش اثرگذاری دارند.

به طور کلی در فضاهایی با بار سنگین که احتیاج به تحمل بار بالا باشد، کاربرد و استفاده از این رولبرینگ ها را می‌توان مشاهده کرد، زیرا قابلیت جداسازی و تفکیک و سرهم کردن آسانی دارند.

این رولبرینگ ها طبق کاربردشان، با انواع مختلفی از مواد نیز ساخته می‌شوند. هرچند فولاد آلیاژی یک ماده پرکاربرد در این موارد است، زیرا بیشترین دوام را به غلتک‌ها، رینگ‌ها و حتی قفسه غلتکی ارائه می‌کند.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *