SKF پخش

تماس و مشاوره

بلبرینگ کف گرد اصل

بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد اصل: بلبرینگ ها قطعاتی پرکاربرد در ماشین آلات صنعتی، خودرو ها و همچنین دستگاه های خانگی هستند. این قطعات پرکاربرد انواع مختلفی نیز دارند که بلبرینگ کف گرد یکی از آنها است. برینگ ها انواع مختلفی دارند اما دو دسته ی کلی بلبرینگ و رولبرینگ را شامل می شوند که هر یک از این دو دسته خود انواعی دارند که به تناسب انواع خود کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت .

تمام دستگاه هایی که با موتور پیشران کار می کنند، برای پایین آوردن سطح فشار و اصطکاک و انتقال قدرت بدون آسیب رساندن به بقیه اجزا، نیاز به برینگ یا همان یاتاقان دارند. بلبرینگ ها در حقیقت به دلیل نوع ساختاری که دارند، قطعات مقاومی هستند که با تحمل فشار استانداردی که در مشخصات فنی آنها قید شده نه تنها آسیب نمی‌بینند، بلکه از آسیب رسیدن به بقیه بخش های دستگاه نیز جلوگیری می کنند.

بلبرینگ کف گرد در واقع یکی از ده ها نوع بلبرینگ است که ساختمان ساده تری نسبت به بقیه دارد، شاید به همین دلیل به نظر برسد که نسبت به بقیه انواع بلبرینگ ها عملکرد ضعیف تری دارد، اما در واقع این یک نتیجه گیری غلط است. ساختمان و اجزا ساده بلبرینگ کف گرد باعث شده کاربردهای ظریفی در ماشین آلات صنعتی و خانگی پیدا کند. ساچمه ها در این نوعِ ظریف از بلبرینگ با حداقل اصطکاک و با کمترین صدا کار را پیش می برند.

بلبرینگ کف گرد حتی می‌تواند یک قطعه ظریف مینیاتوری باشد که بر خلاف ظاهر بسیار قوی، تک جهته عمل می کند.

بلبرینگ کف گرد چیست؟

بلبرینگ کف گرد چیست؟

بلبرینگ کف گرد اصل نوعی ساده از بلبرینگ است که کاربردهای فراوانی دارد. بلبرینگ ها قطعاتی مقاوم هستند که نقش اساسی و مهمی در سیستم یک موتور ایفا می کنند. در حقیقت این نوع از بلبرینگ یک قطعه صنعتی است که می‌تواند فشار محوری بسیار بالایی را تحمل کند.

دو نوع اصلی از بلبرینگ کف گرد توسط برندهای مختلف ساخت قطعات یدکی تولید می شود، مدل اول بلبرینگ کف گرد یک ردیفه و مدل دوم بلبرینگ کف گرد دو ردیفه است که هر یک جایگاه و کاربرد ویژه خود را دارد. پیش از این گفته شد که نوعی از بلبرینگ کف گرد موجود است که ظرافت بالایی دارد و یک قطعه مینیاتوری محسوب می شود که کاملا درست است، اما نکته قابل توجه این است که این بلبرینگ ها دارای ماهیتی ظریف و مینیاتوری هستند و به فراخور آن از دقت بالایی در عملکرد خود برخوردارند.

نکته دیگر عملکرد نرم (حتی در فشارهای بالا) و تقریباً بدون صدای بلبرینگ کف گرد می‌باشد. در نگاه اول می توان گفت این بلبرینگ فرق ساختاری چندانی با انواع دیگر بلبرینگ ندارد، اما مسلما در نوع کاربرد و برخی جزئیات دیگر منحصر به فرد است، حتی دو نوع عمده این بلبرینگ نیز با اینکه در یک گروه طبقه بندی می‌شوند باز هم در کاربرد خود تفاوت چشم گیری دارند.

پخش بلبرینگ SKF

اگرقصد خرید بلبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

انواع بلبرینگ کف گرد

انواع بلبرینگ کف گرد

معرفی انواع بلبرینگ کف گرد اصل در حقیقت کار چندان سختی نیست، چون در حال حاضر دو نوع کلی از بلبرینگ ها، انواع بلبرینگ کف گرد را شامل می شوند، نوع اول بلبرینگ کف گرد یک ردیفه و نوع دوم بلبرینگ گرد دوردیفه است.

بین انواع بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تک ردیفه دارای تحمل بارهای تک جهته است. شاید این جمله در نگاه اول بیانگر ضعف این نوع از بلبرینگ باشد اما باید بدانید که به هیچ وجه چنین چیزی حقیقت ندارد، بلکه تفاوت هایی که انواع بلبرینگ باهم دارند صرفا کاربرد آنها را از یکدیگر متمایز می کند و بیانگر برتری یک نوع نسبت به نوع دیگر نیست.

بلبرینگ کف گرد تک ردیفه در واقع به راحتی تعادل شفت را در موقعیت های مختلف برقرار می کند، اما نکته مهمی که در رابطه با این نوع از بلبرینگ بدیهی به نظر می رسد این است که بر خلاف بار محوری بلبرینگ تک ردیفه نباید در معرض بار شعاعی قرار داده شود.

بلبرینگ کف گرد تک ردیفه خود سه نوع عمده مسطح ، قوسی و تخت را شامل می‌شود که هر کدام موقعیت و کاربرد متفاوتی دارند و تفاوت ها و کاربرد هر یک از آنها را باید در فصلی جداگانه مطرح کنیم.

نوع دوم بلبرینگ های کف گرد، بلبرینگ های کف گرد دوردیفه هستند. بلبرینگ های دو ردیفه نیز در مقابل بار شعاعی بسیار ضعیف عمل می کنند اما در عوض علاوه بر تمام خصوصیات بی نظیری که تا اینجا برای بلبرینگ های کف گرد مطرح شد، مثل ظریف و بی صدا بودن این بلبرینگ ها تحمل بار محوری از دو جهت را نیز دارند.

بلبرینگ کف گرد دوردیفه نیز در سه نوع مسطح، قوسی و تخت تولید می شود که هر کدام از انواع بلبرینگ کف گرد که نام برده شد، توسط تولیدکنندگان مختلف و برای کاربردهای مختلف به بازار عرضه می شود.

رولبرینگ SKF

اگرقصد خرید رولبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

انواع بلبرینگ کف گرد

کاربردهای بلبرینگ کف گرد

اگر برای بیان کاربرد بلبرینگ کف گرد اصل، فقط به موارد استفاده از آن در یک یا چند دستگاه خاص اشاره کنیم، در واقع اطلاعات نادرست و ناقصی در اختیار شما گذاشته ایم، بنابراین برای کوتاه و جامع بودن اطلاعات در ادامه ذیل هر یک از انواع بلبرینگ کف گرد کاربرد مختص آن را مشخص خواهیم کرد و با معرفی یک مثال کاربردی آن را تکمیل خواهیم کرد.

بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه در بخش هایی که حرکت چرخشی بوده و به صورت رفت و برگشت نباشد، در واقع در موتورهای چرخنده یک طرفه کاربرد دارد، چون در چنین موتوری مسلما فقط بار محوری یک‌سو وجود دارد مانند برخی لوازم خانگی برقی .

کاربرد بلبرینگ کف گرد دوردیفه در واقع در ماشین آلات و دستگاه هایی است که حرکت چرخشی از دو سو دارند، چون این نوع از بلبرینگ اگر چه قادر به تحمل بار شعاعی نیست، اما بار محوری را می تواند از دو طرف تحمل کند. به طور کلی بلبرینگ های کف گرد به دلیل قیمت مناسب و کاربردی بودن در دستگاه های زیادی استفاده شده اند.

قیمت پایین، کم صدا بودن و مقاومت بالا باعث شده هم کاربرد صنعتی داشته باشند مثل صنایع هوافضا و هم کاربرد خانگی مثل ماشین لباسشویی و هم در انواع خودرو کاربرد داشته باشند.

رولبرینگ SKF

 به دنبال خرید محصولات برند SKF هستید پس حتما این لینک را دنبال نمایید

انواع بلبرینگ کف گرد

کدها و پسوند های بلبرینگ کف گرد

کد فنیبلبرینگ کف گرد اصل در واقع یک کد ترکیبی از حروف و اعداد است که هر یک از گزاره های آن بیانگر یک مشخصه خاص از بلبرینگ می‌باشند، به عنوان مثال یکی از مشخصه هایی که در کد فنی بلبرینگ کف گرد نهادینه شده است، جنس قفسه بلبرینگ می‌باشد.

اگر جنس قفسه از فولاد باشد، در صورت پرس بودن فولاد پسوندی برای آن در نظر گرفته نمی شود اما اگر فولاد از نوع ماشین کاری شده و تک بخشی باشد، با حرف F نمایش داده می‌شود. قفسه های برنجی نیز با حرف M در کد فنی بلبرینگ کف گرد نمایش داده می‌شوند.

نکات دیگری که برای کد فنی بلبرینگ کف گرد وجود دارد، در واقع در برندهای مختلف باهم تفاوت دارند. به طور عمده سایز بخش های مختلف یک بلبرینگ مثل قطر داخلی و قطر خارجی، جنس بخش های مختلف مثل چیزی که برای جنس قفسه بیان شد و میزان تحمل بار مواردی است که از طرف اکثر برندهای سازنده بلبرینگ با شکل نمایشی خاص به عنوان کد فنی بلبرینگ کف گرد و یا هر نوع دیگری از بلبرینگ اعلام می شود

انواع جنس های بلبرینگ کف گرد

انواع جنس های بلبرینگ کف گرد

قفسه بلبرینگ کف گرد اصل یکی از بخش های کلیدی این نوع از بلبرینگ است که همانطور که پیش از این گفته شد اکثر برندها جنس آن را به عنوان یکی از بخش های کد فنی بلبرینگ می‌آورند.

تمام انواع بلبرینگ از یک حلقه داخلی، یک حلقه خارجی، قفسه و ساچمه تشکیل شده اند که در بلبرینگ کف گرد به جای حلقه های داخلی و خارجی دو واشر با نام واشر شفت و واشر یاتاقان قرار گرفته است. واشر شفت و واشر یاتاقان قفسه و ساچمه ها را در خود جای داده اند و علت این نوع نام گذاری در واقع ظرافت حلقه ها و حتی ظرافت کلی قطعه می تواند باشد.

همچنین این نوع نام گذاری قطعات، خود‌به‌خود اهمیت قفسه بلبرینگ کف گرد و جنس آن را نیز به رخ می کشد. در واقع هر چه جنس قفسه محکم تر و مرغوب تر باشد کاربرد آن در ماشین آلات تخصصی تر و باکیفیت تر خواهد بود.

به طور کلی جنس قفسه بلبرینگ کف گرد از فولاد یا برنج است که هر کدام از آنها نیز در دو کلاس ماشین کاری و پرس کاری شده تولید می شوند که هر یک کاربردهای ویژه خود را دارند. قفسه بلبرینگ کف گرد می تواند به شکل یک تکه تولید شود و یا اینکه به صورت قطعات متصل شده باشد که این موضوع نیز در کد فنی آن مشخص می شود .

راهنمای انتخاب بلبرینگ کف گرد

حتی اگر یک تعمیرکار و یا یک طراح صنعتی متخصص باشید، باز هم برای خرید بلبرینگ کف گرد بهتر است از یک فرد متخصص مشاوره و کمک دریافت کنید، چه برسد به اینکه در این زمینه تازه کار باشید.

برای انتخاب بلبرینگ کف گرد مناسب ابتدا سایز مورد نیاز را مشخص کنید. اگر سایز فضایی که بلبرینگ در آن قرار می گیرد به طور دقیق مشخص شود، می توانید مطمئن باشید که اولین چالش خرید بلبرینگ کف گرد را به درستی پشت سر گذاشته اید.

مورد بعدی که باید با دقت تمام اندازه گیری شود، میزان فشار و زاویه فشاری است که بلبرینگ باید تحمل کند، مثلا اگر میزان فشار n و جهت بار فقط از یک طرف باشد، خرید بلبرینگ کف گرد یک ردیفه با میزان تحمل n واحد برایتان مناسب است. راه دیگری که می توانید بلبرینگ کف گرد مناسب را پیدا کنید، استفاده از مهندسی معکوس است. به این معنا که دستگاهی شبیه به مورد خود را بیابید و مشخصات بلبرینگ به کار رفته در آن را به بلبرینگ دستگاه خود تعمیم دهید، البته در این روش هم باید بتوانید شبیه ترین مورد را به دستگاه خود پیدا کنید تا احتمال خطا کمتر شود.

تمام مواردی که به عنوان راهنما بیان شد در حقیقت زمان طراحی ماشین آلات کاربرد دارد، اما اگر شما تعمیرکار یک دستگاه هستید و قصد خرید بلبرینگ کف گرد را دارید، کافی است نوع دقیق بلبرینگ قبلی را یادداشت کنید و شبیه به آن خرید نمایید که این موضوعی کاملا بدیهی و مشخص است و حتی اگر تازه کار باشید، احتمال خطا در آن پایین خواهد بود.

نحوه نصب بلبرینگ کف گرد

نحوه نصب بلبرینگ کف گرد

نحوه نصب بلبرینگ کف گرد اصل با توجه به ساختار نسبتا ساده آن کار چندان سختی نیست، اما نکات ظریفی دارد که اگر به آن توجه نشود باعث صدمات جبران ناپذیری به دستگاه خواهد شد. یکی از نکات توجه به دمای محیط نصب است که بسیار بالا نباشد.

مورد ظریف اما مهم بعدی، عاری بودن شیارها و جایگاه قرارگیری بلبرینگ از گرد و غبار است. این نکات شاید به نظر ساده باشد اما نکات پراهمیتی است.

مورد کمک کننده درباره نصب بلبرینگ کف گرد این است که حتی اگر حرفه ای هستید به بروشور شرکت سازنده مراجعه کنید و نحوه نصب بلبرینگ را حداقل یک دور مرور کنید تا احتمال هرگونه خطا به صفر نزدیک شود.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *