SKF پخش

تماس و مشاوره

بلبرینگ و رولبرینگ FAG

انواع روش های پایش وضعیت بلبرینگ ها

بیرینگ برای اولین بار در قرن ۱۶ توسط لئوناردو داوینچی نقاش و مخترع مشهور ایتالیایی، برای یک هلی‌کوپتر طراحی گردید اما این اختراع هم مانند بسیاری از اختراعات او، در زمان حیاتش به مرحله ساخت و استفاده نرسید. در واقع این اولین تلاش برای صنعتی کردن بیرینگ بود.

اگر بخواهیم قطعات فلزی و فولادی را نسبت به هم به حرکت درآوریم، اصطکاک میان آنها این کار را غیر‌ممکن می سازد. بهترین راه‌ برای حل این مشکل، استفاده از بیرینگ‌ها است، آنها باعث کاهش اصطکاک و حرکت راحت‌تر قطعات می‌گردند.

بیرینگ از سه بخش اصلی رینگ، ساچمه و قفسه تشکیل می‌شود. رینگ‌ها از فلزاتی مانند فولاد ساخته شده و به دو بخش رینگ داخلی و خارجی تقسیم می‌‌گردند و بین آنها ساچمه‌ها و قفسه قرار می‌گیرد. قفسه هم معمولاً از جنس برنج، فولاد یا پلی‌آمید است. ساچمه‌ها ممکن است، شکل کروی یا استوانه‌ای داشته باشند. همین موضوع بیرینگ را به دو دسته بلبرینگ (ساچمه کروی) و رولبرینگ (ساچمه استوانه‌ای) تقسیم می‌کند.

ساچمه‌ با لغزیدن میان رینگ‌ها، باعث کاهش اصطکاک می‌شود. سطح تماس ساچمه‌ها در رولبرینگ نسبت به بلبرینگ بیشتر است، بنابراین آنها فشار بیشتری از نوع شعاعی (نیرویی که بصورت عمود بر شفت وارد می شود) را تحمل می‌کنند. اما اگر فشار از نوع محوری (نیرویی که در جهت محوری بر شفت وارد میشود)باشد، تحمل کمتری را از خود نشان می‌دهند.

بطور کلی تفاوت این دو در نوع ساچمه، نوع حرکت ساچمه و میزان تحمل نیروی وارده می‌باشد.

معروفی شرکت بلبرینگ FAG

برند FAG که معمولاً با رنگ قرمز بسته‌بندی شناخته می‌شود، در جولای سال ۱۹۰۵ توسط گروه شفلر در برلین آلمان به ثبت رسید. داستان گروه شفلر از زمانی آغاز گردید که در سال ۱۸۸۳ آقای فیشر ماشین توپ سنگ زنی را اختراع کرد. این ماشین قابلیت این را داشت که حجم زیادی از توپ‌های فولادی کاملاً گرد را تولید کند.

فیشر با همین ماشین توانست صنعت بیرینگ را پایه‌گذاری نماید. بیشتر فعالیت گروه شفلر، در حوزه‌های مرتبط با ساخت بیرینگ و متعلقات آن می‌باشد. این گروه مالک چندین برند از جمله FAG و INA در آلمان است.

گروه شفلر سال ۲۰۰۸ فاش کرد که در زمان جنگ جهانی دوم که لهستان تحت استثمار آلمان قرار داشته، آنها از برده‌ها برای کار در کارخانه‌های لهستان خود استفاده می‌کرده‌اند. ادعای دیگری که در مورد کارخانه‌های شفلر در لهستان وجود دارد، این است که پس از جنگ در حدود ۲ تن موی انسان از این کارخانه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند. البته گروه شفلر این ادعا را رد کرده است.

رولبرینگ و بلبرینگ اف ای جی، از همان زمان ورود به ایران به خاطر کیفیت بالا مورد استقبال صنعتگران قرار گرفت و توانست به یکی از برندهای مطرح و پرطرفدار بازار تبدیل شود. لازم به ذکر است که این برند به دلیل تحریم‌ها نماینده رسمی در ایران ندارد، و محصولات موجود از کشورهای همسایه وارد می‌گردند.

پخش بلبرینگ SKF

اگرقصد خرید بلبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

رولبرینگ مخروطی

انواع بلبرینگ FAG

بلبرینگ ناچی از با کیفیت ترین نمونه محصولات در سراسر دنیا می باشد که به دلیل همین کیفیت بالا است که متقاضیان آن روز به روز افزایش پیدا می کنند و محصولات این گروه به صورت گسترده به شهر های بزرگ و کوچک دنیا صادر می شود .

شاید بپرسید دلیل این همه استقبال از بلبرینگ NACHI چیست ؟ در این بخش قصد داریم که به صورت موردی برخی از مزیت های مهم این نمونه را بیان کنیم تا بیشتر به کیفیت بالای آن پی ببرید .

۱ ) استفاده از مواد مرغوب : در روند تولید تمامی محصولات این شرکت از با کیفیت ترین و مرغوب ترین مواد استفاده شده است که همین امر باعث استحکام و کیفیت بالای محصول شده است .

۲ ) طراحی اصولی : اشاره کردیم که تمامی گروه ناچی را افراد متخصص و یا ماهر تشکیل داده است، به عبارت دیگر تمامی موارد از طراحی تا برنامه ریزی به صورت دقیق پیاده سازی می شود .

۳ ) قیمت مناسب : به نسبت هزینه ای که می پردازید کیفیت بالایی را دریافت می کنید، پس میتوان گفت استفاده از محصولات ناچی به صرفه است .

۴ ) استفاده از تجهیزات پیشرفته : تمامی اقدامات لازم در زمینه تولید بلبرینگ ها همانند طراحی ، برش ، حرارت و … توسط پیشرفته ترین و دقیق ترین ابزار های موجود در دنیا انجام می گیرد .

۵ )‌ عمر طولاتی : بدیهی است که با توجه به مزیت هایی که ذکر شده، بلبرینگ های ناچی استحکام بالایی داشته و چرخه عمر مفید طولانی تری به نسبت دیگر نمونه های بی کیفیت دارد .

۶ ) تنوع بالا : هر نوع بلبرینگی که نیاز دارید را میتوانید از برند ناچی تهیه کنید .

۷ ) سرعت بالا : طراحی محصولات ناچی معمولا برای سرعت بالا طراحی می شوند .

رولبرینگ SKF

اگرقصد خرید رولبرینگ SKF با ضمانت اصالت کالا را دارید حتما این لینک را دنبال نمایید

بلبرینگ های ته گرد

ویژگی ها و مشخصات بلبرینگ FAGNACHI

داشتن بسته‌بندی مناسب، مهمترین ویژگی بلبرینگ FAG اصل می‌باشد. مراجعه به سایت شرکت که در آن مشخصات و ویژگی‌های تمام محصولات ذکر شده، توجه به قیمت و خرید از مراکز معتبر روش‌های دیگر داشتن یک خرید مطمئن است.

بلبرینگ شیار‌عمیق، قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شکل بلبرینگ و یکی از انواع بلبرینگ FAGاست. در این نوع علاوه‌بر رینگ‌‌ها، قفسه نیز دارای شیار یکپارچه برای ساچمه‌ها می‌باشد. همین امر، باعث عملکرد عالی شیار‌عمیق در سرعت‌های بالا می‌‌گردد. بلبرینگ شیار‌عمیق دارای دو نوع تک‌ ردیفه و دو‌ ردیفه است. مدل تک ردیفه، رایج‌ترین و پر‌مصرف‌ترین مدل این نوع از بلبرینگ می‌باشد. نوع دو ردیفه در واقع ترکیبی از دو بلبرینگ شیار‌عمیق تک ردیفه است که هنگام ساخت با یکدیگر مطابقت داده شده‌اند.

مدل دو ردیفه برای مواقعی مناسب است که بار وارده بسیار سنگین بوده و امکان استفاده از یک بلبرینگ وجود نداشته باشد.

شکل دیگری از بلبرینگ شیار‌عمیق، دسته ساچمه‌خور هستند. آنها نسبت به نوع معمولی دارای تعداد ساچمه بیشتری بوده و طبیعتاً قدرت تحمل بار بیشتری را هم دارند. این نوع از بلبرینگ‌ها در رینگ داخلی و خارجی خود، شیار مخصوص اضافه کردن ساچمه دارند. بنابراین مانند بلبرینگ شیار‌عمیق معمولی، نمی‌توانند در سرعت بالا عملکرد خوبی داشته باشند.

بلبرینگ های ساچمه‌خور به بلبرینگ شعاعی معروف هستند، یعنی بارهایی که به صورت عمودی بر آنها وارد می شود را بهتر تحمل می‌نمایند. علاوه ‌بر این به دلیل حبس شدن ساچمه‌ها داخل شیارهای عمیق، بارهای محوری را هم در اندازه زیاد و در هر راستایی متحمل می‌شوند.

بلبرینگ های شیار‌عمیق برای استفاده در شرایط محیطی سخت طراحی شده‌اند. آنها بر اساس نوع و جنس قفسه ، می‌توانند دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. اگر قفسه از جنس پلی آمید یا اصطلاحاً فیبری باشد، این مقدار به ۱۲۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

قفسه در این نوع از بلبرینگ‌ها معمولاً فولادی است اما نوع برنجی آن با پسوند M ، و نوع پلی‌آمیدی با پسوند TN نیز ساخته می‌شود.

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای مانند همه‌ی بلبرینگ‌ها دارای ساچمه، قفسه و رینگ هستند. قفسه به کار رفته در این نوع از بلبرینگ‌ها یکنواخت است. قفسه‌های یکنواخت در مواقعی استفاده می‌شوند که نیرو و حرارت زیاد باشد. رینگ داخلی و خارجی نسبت به هم زاویه دارند که تحمل بارهای شعاعی و محوری را بطور همزمان امکان‌پذیر می‌سازد.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای یک ردیفه قدرت تحمل بارهای شعاعی و بارهای محوری از یک طرف را دارد. زمانی که بار اعمال شده بر بلبرینگ تماس زاویه‌ای یک ردیفه به قدری زیاد شود که از عهده آن بر‌نیاید، از دو بلبرینگ در کنار هم استفاده می‌گردد تا مقدار بار کنترل شود. ترتیب قرار گرفتن بلبرینگ‌ها کنار هم به ۳ شکل روبرو، پشت سر هم و پشت به پشت تقسیم می‌شود.

قرار گیری به شکل روبرو با هدف تحمل بار از دو طرف و از هر طرف توسط یک بلبرینگ صورت می‌گیرد. در شکل پشت سرهم، هر دو بلبرینگ در یک سمت وظیفه تحمل بار را دارند. در حالت پشت به پشت ، تحمل بار از دو طرف توسط دو بلبرینگ انجام می‌شود

رولبرینگ SKF

 به دنبال خرید محصولات برند SKF هستید پس حتما این لینک را دنبال نمایید

بیرینگ ها

انواع بلبرینگ FAG

انواع بلبرینگ FAG عبارتند از بلبرینگ شیار‌عمیق، بلبرینگ تماس زاویه‌ای، بلبرینگ کف‌گرد و بلبرینگ خود‌تنظیم.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای مدل دو ردیفه از نظر طراحی مانند ۲ بلبرینگ تماس زاویه‌ای یک ردیفه است که به صورت پشت به پشت به هم جفت شده‌اند. البته بلبرینگ تماس زاویه‌ای دو ردیفه ضخامت کمتری دارد. این نوع از بلبرینگ‌ها علاوه‌بر بارهای شعاعی سنگین، از عهده تحمل بارهای محوری در دو جهت هم بر می‌آیند. زاویه تماس در بیشتر آنها ۳۵ درجه است.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای با ۴ نقطه تماس دارای شیار ساچمه‌ای، مشابه با بلبرینگ تماس زاویه‌ای یک ردیفه می‌باشد. با این تفاوت که می تواند بار محوری را در دو جهت متحمل شود. فضایی که این بلبرینگ برای نصب نیاز دارد، کمتر از بلبرینگ دو ردیفه است. حلقه داخلی این مدل ۲ تکه می‌باشد، به همین دلیل ساچمه بیشتری داخل آن جا گرفته و بار بیشتری را تحمل می‌کند.

زاویه تماس ۳۵ درجه و میزان ناهمراستایی بسیار محدود است و مانند بلبرینگ شیار‌عمیق در زمان ایجاد ناهمراستایی امکان آسیب وجود دارد. پنجره ساچمه بیشتر از نوع برنجی است، ولی انواع فیبری هم تولید می‌شود.

بلبرینگ‌های کف‌گرد از انواع بلبرینگ FAG هستند و مانند همه‌ی بلبرینگ‌ها دارای قفسه و ساچمه هستند، اما به جای رینگ یک واشر شفت و یک واشر محفظه دارند. این نوع از بلبرینگ‌ها با ۳ مدل قفسه تولید می‌شوند که عبارتند از فولاد پرس شده، فولاد ماشین کاری شده و برنج ماشین کاری شده.

مدل فولاد ماشین کاری شده با پسوند F، و مدل برنج ماشین کاری شده با پسوند M در جلوی شماره بلبرینگ شناخته می‌شود.

تفاوت دیگر بلبرینگ کف‌گرد با سایر بلبرینگ‌ها، قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع و آسان آنهاست. این بلبرینگ‌ها به دو دسته تک ردیفه و دو‌ ردیفه تقسیم می‌شوند. بلبرینگ های کف‌گرد تک ردیفه فقط می‌توانند بارهای محوری را از یک طرف تحمل کنند و اصلأ نباید بارهای شعاعی به آنها وارد گردد. واشر محفظه بنابر نیاز می تواند به صورت تخت، مسطح و قوسی باشد. در حالت دوم، یعنی مسطح اگر از یک واشر نشیمنگاه استفاده گردد، بیرینگ قادر به تطابق با ناهمراستایی اولیه شفت خواهد بود.

کف‌گرد‌های دو ردیفه مانند مدل یک ردیفه تنها قادر به تحمل بارهای محوری هستند، با این تفاوت که این بارها را در دو جهت متحمل می‌شوند. آنها دارای یک واشر شفت با دو شیار ساچمه در دو طرف خود، دو سری قفسه و دو واشر محفظه می‌باشند. واشر محفظه مانند نوع تک‌ ردیفه، می تواند به سه شکل تخت، مسطح و قوسی باشد.

بلبرینگ خود تنظیم نیز از انواع بلبرینگ FAG است که قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارد. بنابراین مشکل هم‌راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ و خیز شفت، اثر نامطلوبی بر روی عملکرد این بلبرینگ‌ها نمی‌گذارد. نوع خود تنظیم در دو نوع سوراخ ساده (گرد) یا سوراخ کونیک (مخروطی)، در بازار عرضه می‌گردد. این نوع از بلبرینگ‌ها، قادر به تحمل بارهای شعاعی و محوری به مقدار زیاد هستند.

انواع رولبرینگ ناچی

انواع رولبرینگ FAG

انواع رولبرینگ FAG عبارتند از رولبرینگ استوانه‌ای، رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ سوزنی، رولبرینگ بشکه‌ای.

ویژگی ها و مشخصات رولبرینگ 
FAG

راه‌های تشخیص رولبرینگ FAG اصل، مانند بلبرینگ می‌باشد که توضیح داده شد. در ادامه به بیان مشخصات رولبرینگ های FAG می‌پردازیم.

رولبرینگ استوانه‌ای از رینگ داخلی و خارجی، قفسه یکنواخت و ساچمه‌های استوانه‌ای تشکیل شده است. روی رینگ داخلی و خارجی یک شیار وجود دارد که ساچمه‌ها داخل آن قرار می‌گیرند.‌ این شیار باعث تشکیل لبه روی رینگ‌ها می‌گردد. تماس ساچمه‌ها با لبه‌ها ظرفیت تحمل بار و حرارت را افزایش می‌دهد.

رولبرینگ استوانه‌ای تحمل بارهای شعاعی را تا حد زیادی دارد. انواع رولبرینگ استوانه‌ای شامل یک ردیفه، دو ردیفه، سه ردیفه، چهار ردیفه، پر غلتک یا پر ساچمه و پر غلتک دو ردیفه است.

در رولبرینگ استوانه‌ای یک ردیفه ممکن است یکی از رینگ‌ها از یک طرف یا هر دو طرف لبه نداشته باشد. همین موضوع به رینگ اجازه تفکیک شدن می دهد. این حالت جا زدن و بیرون آوردن رولبرینگ را به خصوص در زمانی که باید انطباق تداخلی داشته باشد، آسان‌تر می‌نماید.

علامت‌های مختلفی می‌تواند در ابتدای شماره‌ وجود داشته باشد. مانند:

  • مدل N : رینگ بیرونی فاقد لبه و رینگ داخلی یک لبه یکپارچه دارد.
  • مدل NU : رینگ بیرونی دارای لبه و رینگ داخلی فاقد لبه می‌باشد.
  • مدل NUP : رینگ داخلی در یک سمت لبه‌ی یکپارچه و در سمت دیگر لبه جدا‌شدنی دارد.
  • مدل NJ : رینگ داخلی فقط از یک سمت دارای لبه است و رینگ خارجی یک لبه یکپارچه دارد.

مقدار ناهمراستایی مجاز در رولبرینگ استوانه‌ای سری ۲، ۳، ۴ و ۱۰ چهار دقیقه، و در سری ۲۲ و ۲۳، سه دقیقه می‌باشد. مقدار دمای مجاز هم ۱۵۰ درجه سانتیگراد است.

پنجره ساچمه در این نوع از رولبرینگ‌ها می‌تواند به شکل فولادی، برنجی یا فیبری باشد.

رولبرینگ استوانه‌ای پر ساچمه قفسه ندارد و تمام فضای موجود توسط ساچمه‌ها پر می‌شود. رولبرینگ استوانه‌ای پر ساچمه در مدل‌های ۱، ۲ و ۴ ردیفه تولید می‌گردد. از آنجایی که این نوع از رولبرینگ‌ها پنجره ساچمه ندارند، ساچمه‌ها در تماس مستقیم با هم قرار دارند. همین امر باعث ایجاد اصطکاک می‌شود و در ایجاد لایه هیدرودینامیکی روان‌کار بین فاصله ساچمه‌ها با هم اشکال ایجاد می‌کند. همه‌ی این عوامل باعث بالا رفتن سایش و کم شدن سرعت چرخش می‌شود.

برای کاهش این اثرات زیان بار، معمولاً ساچمه‌ها تحت یک سری عملیات حرارتی مانند سخت کاری سطحی قرار می‌گیرند. چنین رولبرینگ‌هایی با پسوند B شناخته می‌شوند.

رولبرینگ مخروطی از دو جزء تشکیل شده است،  کن (CON) که شامل حلقه داخلی، ساچمه و قفسه میشود و کاپ (CUP) که شامل حلقه بیرونی است. ساچمه‌های این رولبرینگ مخروطی هستند و بر روی یک قفسه فولادی سوار شده‌اند. رولبرینگ‌های مخروطی توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری از یک سمت و هم به صورت ترکیبی را دارند. این رولبرینگ به ۳ شکل یک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه و در ۲ اندازه متریک و اینچی ساخته می‌شود.

رولبرینگ سوزنی در ابعاد و مدل های مختلف ساخته می‌شود. مدل سوزنی مانند همه‌ی بیرینگ‌ها میتواند با رینگ داخلی و خارجی، یا بدون آن و فقط با قفسه و ساچمه تولید گردد. همانطور که از نام این رولبرینگ پیداست، ساچمه‌ها به شکل سوزن بوده و در یک قفسه یکنواخت قرار گرفته‌اند. به دلیل فضای خالی زیادی که در ساختار رولبرینگ سوزنی وجود دارد، روان‌کاری راحت‌تر انجام می‌گیرد. البته بطور کلی نیازی به روان‌کاری در فواصل کوتاه مدت ندارند.

نوع سوزنی رولبرینگ‌ها قابلیت تحمل بارهای شعاعی را تا حد زیادی دارا هستند و به دو شکل تک ردیفه و دو ردیفه وجود دارند. این رولبرینگ گاهی با سوراخ مخصوص روان‌کاری به تولید می‌رسد که با پسوند AS1 در جلوی شماره شناخته می‌شود. بعضی از رولبرینگ‌های سوزنی کاسه نمد یا محافظ دارند که آنها را در مقابل رطوبت و گرد و غبار مقاوم می سازد. قفسه آنها نیز معمولاً از نوع فولادی یا فیبری می‌باشد.

رولبرینگ بشکه‌ای در گروه خود تنظیم‌ها قرار گرفته و می‌تواند ناهمراستایی شفت را تحمل نماید. این رولبرینگ‌ها می‌توانند بارهای مرکب یا همان ترکیب بارهای شعاعی و محوری را بطور هم‌زمان متحمل شوند. اجزای چرخنده در رولبرینگ‌های بشکه‌ای، به شکل استوانه‌هایی با فرم انحنای لگاریتمی هستند. آنها دو ردیف ساچمه دارند که بر روی یک قفسه‌ی فولادی یا برنجی قرار گرفته‌اند.

رینگ‌ها در این نوع از رولبرینگ‌ها، کمی با هم متفاوتند. به این شکل که رینگ خارجی یک شیار یکپارچه و رینگ داخلی دو شیار مجزا برای قرار‌گیری ساچمه دارد. رولبرینگ بشکه‌ای تحمل بارهای سنگین را دارد و در سرعت بالا نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

 
انواع رولبرینگ

کاربردهای بلبرینگ و رولبرینگ FAG

تولیدات کارخانه‌های FAG از مواد اولیه درجه یک، توسط دستگاه‌های فوق پیشرفته و تحت نظر کارشناسان و متخصصان زبده و ماهر ساخته می‌شود. بنابراین محصولات این برند، از کیفیت و دقت بالایی برخوردار هستند.

کاربرد بلبرینگ و رولبرینگ‌های FAG در صنایع مختلف از جمله هوافضا، خودروسازی، ماشین‌آلات کشاورزی، ریسندگی، چاپ، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، ساخت لوازم خانگی، قطعه‌سازی و…. می‌باشد. بطور کلی بیرینگ‌ها نقش پررنگی در صنایع کوچک و بزرگ دارند. هر جا قطعه‌ای می‌چرخد، آنها حضور دارند. اصطکاک و تنش را کاهش داده و بهره‌وری عملیات را بالا می‌برند.

کاربردهای رولبرینگ ناچی

نحوه انتخاب بلبرینگ و رولبرینگ FAG

هنگام خرید بلبرینگ FAG توجه به نکات زیر ضروری است:

  • بارهای وارده از چه نوع می‌باشد؟
  • عدم هم‌راستایی وجود دارد؟
  • میزان فضای موجود برای نصب چقدر است؟
  • شرایط محیطی چگونه است؟ گرد و غبار، رطوبت، آلودگی‌های شیمیایی و… وجود دارد؟
  • سرعت دورانی بالا است؟
  • دقت کارتا چه حد بالاست؟
  • سیستم روان‌کاری و آب‌بندی به چه صورت می‌باشد؟
  • هزینه نصب و نگهداری چقدر است؟
  • روش نصب و پیاده‌سازی به چه شکل است؟
  • دمای محیط چقدر است؟
  • با پاسخ دادن به این سوالات، و با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات انواع بلبرینگ و رولبرینگ میتوان بهترین انتخاب و خرید را انجام داد.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *